حركة التنويريين الاحرار لشمال افريقيا
زوارنا الكرام ..هرمنا ترحب بكم .. وتدعوكم لاستكمال الثورة الثقافية ..اضموا الينا ثورة وابداعا
حركة التنويريين الاحرار لشمال افريقيا
زوارنا الكرام ..هرمنا ترحب بكم .. وتدعوكم لاستكمال الثورة الثقافية ..اضموا الينا ثورة وابداعا
حركة التنويريين الاحرار لشمال افريقيا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةالبوابةالأحداثالمنشوراتأحدث الصورالتسجيلدخول
عدد الزوار


 

  موس أوكام (بارسيموني)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
فؤاد
فريــق العــمـل
فريــق العــمـل
فؤاد


الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 786
معدل التفوق : 2214
السٌّمعَة : 22
تاريخ التسجيل : 17/12/2011

 موس أوكام (بارسيموني) Empty
01042017
مُساهمة موس أوكام (بارسيموني)

 موس أوكام (بارسيموني)


تحياتي للجميع
كمحاولة مني لمحاربة الظلام الذي تعيش بة شعوب المنطقة، والخرافات، قررت أن اقدم موضوع عن موس أوكام، وهو مبدأ مهم جدا في العلوم.. لفهم الغرض منة نتحدث عن أشهر تطبيق له...
حركة الكواكب حول الشمس، قدم Eudoxan تفسير لحركة الكواكب http://faculty.fullerton.edu/cmcconnell/Planets.html
كان البشر قديما يشاهدون حركة المريخ:
 موس أوكام (بارسيموني) Mars
وتلك حركة غريبة، المريخ يسير في أتجاة وبعد ذلك يغير أتجاه حركتة، في حركة أرتجالية، ويعود في نفس الأتجاة مرة أخري... حاول بطليموس تفسير الظاهرة، ولكن كان لبطليموس عقيدة، و هي ان الأرض هي مركز الكون، وان الأجرام تدور حول الأرض، فكان تفسيرة:
 موس أوكام (بارسيموني) Ptolemy
لكن بسبب تفسير الصباح والمساء، وغيرة من الظواهر قدم Eudoxus Retrograde Loops بسبب ان تفسير بطليموس فشل في تفسير تلك الظواهر...
 موس أوكام (بارسيموني) Smear
شاهد تطابق ما قدمة Eudoxus مع المشاهدة...
قارن ذلك بحل كبلر الغير أيديولوجي:
 موس أوكام (بارسيموني) Copernicus_Mars
كلا الحلان يفسران الظاهرة...
لكن حل كبلر أبسط، غير أيديولوجي...
تفسير كبلر، و Eudoxan يقدمان تفسير لتلك الظاهرة... ياتري أيهما يؤخذ بة ولماذا؟
نأتي هنا الي مقص أوكام، مقص أوكام يؤكد بان الحل الأبسط (كبلر) هو الأكثر احتمالا....
للتقريب مرة أخري، لنأخذ الأعداد -1، 3، 7، 11 ممكن تفسيرها بانها عبارة عن أضافة 4 للرقم السابق، وأيضا :
 موس أوكام (بارسيموني) Picture
أستخدام البايسيان، ممكن توضيح: فرض Ha وهو اضافة 4 للرقم السابق، هو أكثر أحتمالا من الفرض Hb بدرجة كبيرة ....
P(D:Ha)/P(D:Hb) = 40,000,000/1
بمعني ان نظرية 2 غير مصدقة بقوة 40 مليون بالنسبة لنظرية 1....
نأتي ألي ما يسمي معامل أوكام:
 موس أوكام (بارسيموني) Picture
عند وجود أكثر من تفسير (لأية ظاهرة طبيعية يوجد أكثر من تفسير، ربما عدد لا نهائي من التفسيرات) معامل أوكام يحدد مدي أحتمال التفسير، وهو كما في المعادلة، والشكل:
 موس أوكام (بارسيموني) Picture
في ذلك الشكل، هناك نظرية لها عوامل w وهي العوامل في المعادلة، مثل: 1/11 , في المعادلة:  موس أوكام (بارسيموني) Picture
عدم التأكد في تلك العوامل هي  موس أوكام (بارسيموني) Picture لكن بعد حصولنا علي نتائج معملية عدم التاكد قل: موس أوكام (بارسيموني) Picture ولذلك معامل أوكام هو النسبة بين عدم التأكد قبل النتائج وبعد النتائج، وأذا كانت النظرية تفسر النتائج فقط بدون زيادة، فالنتائج تؤيدها وتصبح أكثر تحديدا....

التفسير الديني للظواهر هو تفسير ايديولوجي، وليس تفسير موضوعي، ولكن تفسير منحاز لأيديولوجية، ولذلك هو تفسير أكثر تعقيدا من التفسر الطبيعي العلمي، الذي لا يفسر المشاهدات بطريقة منحازة مثل Eudoxan عندما فسر حركة الكواكب مع ألاحتفاظ مع مركزية الأرض....
كما نشاهد معامل أوكام لنظرية 1 أفضل من نظرية 2 و 3 التي اعم (أعرض في القاعدة) من نظرية 1... بمعني المشاهدات لدينا تؤيد كل من نظرية 1، و2، 3.. لكن نظرية 1 هي أكثر أحتمالا بسبب انها أبسط......
كلما كانت النظرية بسيطة، وتطابق المشاهدات، كلما كانت محددة بالمشاهدات، وكلما كانت أكثر أحتمالا....
كما نجد
لأية ظاهرة طبيعية هناك أكثر من تفسير، 
التفسير الأبسط، هو الأكثر أحتمالا...
لذلك عدم الأيمان بالأديان هو الأبسط تفسيرا للطبيعة حيث اننا بأمكاننا تفسير ماحولنا عن طريق تفسير طبيعي، وبالتالي أبسط من تفسير الأديان الذي يتطلب خالق، وبالتالي حل أكثر تعقيد ﻷننا لا نعلم من خلق هذا الخالق...
تحياتي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

موس أوكام (بارسيموني) :: تعاليق

Admin
رد: موس أوكام (بارسيموني)
مُساهمة السبت أبريل 01, 2017 9:33 pm من طرف Admin
[size=32]Models of Planetary Motion
from Antiquity to the Renaissance
[/size]



Craig Sean McConnell
Assistant Professor of Liberal Studies
California State University, Fullerton


Contents
         Introduction
         Retrograde Motion of the Planets
         The Eudoxan Solution
         From Hippopede to Retrograde Loops
         The Aristotelian Cosmos
         Problems with the Eudoxan Solution
         The Ptolemaic Solution
            Epicycle on Deferent
            Strictly Uniform Motion
            The Eccentric Circle
            The Equant Circle
            UCM, Eccentric, and Equant Compared
         The Copernican Solution
         Mathematical Equivalence of Ptolemaic and Copernican Models
         For Further Study

Introduction
Since antiquity, astronomers have attempted to explain the motions they observed in the heavens with geometrical models. This web site has been designed to help students in history of astronomy courses who are encountering these models for the first time. Often, students struggle to visualize how the static drawings in their textbook relate to the complex motions of the planets. By animating these images, I hope students will be able to more completely "see" how combinations of circles and spheres produced the distinctive retrograde motions exhibited by the planets. These images are not drawn to scale; they are meant only to serve as an aid to understanding how these models account for the motions in the heavens.

Though this site includes a narrative description of the elements of these astronomical models, it is not intended to serve as a complete introduction to the history of ancient astronomy. For such an introduction, please consult one of the texts recommended below

Retrograde Motion of the Planets
Observations of Mars spaced a few weeks apart reveal motion relative to constellations in the zodiac. Mars usually moves from the West to the East compared to these "fixed stars," but occasionally changes direction, moving from East to West for a few weeks before returning to its more normal motion:


 موس أوكام (بارسيموني) Mars


Since antiquity, astronomers have observed all of the planets (Mercury, Venus, Mars, Jupiter, and Saturn) undertake similar motions.

Some sought a sensible explanation for this intriguing behavior.  The daily rising and setting of the stars suggested to many that motions in the heavens are uniform, circular, and eternal.  Could it be that the complicated motions of the planets are the result of combinations of uniform circular motion?  

The Eudoxan Solution
Eudoxus of Cnidus (c. 390 - c. 337 B.C.) envisioned a system of spheres whose combined uniform motion would resemble a "hippopede," a figure eight. The Eudoxan spheres share a common center, occupied by the Earth, but do not rotate around a common axis:

 موس أوكام (بارسيموني) Eud_StatTwo "nested" spheres that share a common center.  The outer sphere's axis and the inner sphere's axis are offset.  A planet is embedded in the equator of the inner sphere.   The axis of the inner sphere is embedded in the outer sphere, so that the inner sphere will share the outer sphere's motion.
(The gray polar caps have been added to help the viewer see these diagrams as spheres).
 
By rotating the outer sphere and the inner sphere in opposite directions but with the same period, the planet embedded in the inner sphere will remain almost stationary in longitude, but its latitude will oscillate by an angle twice that of the offset between the axes of the spheres.  The combined motion will be a figure eight as the equator of the inner sphere is continuously re-oriented by the motion of the outer sphere:

 موس أوكام (بارسيموني) Eud_HippThe outer sphere is rotating counter-clockwise as seen from above.

The inner sphere is rotating clockwise as seen from above.


From Hippopede to Retrograde Loops
Eudoxus added yet another sphere to make this hippopede rise and set daily.  The above two spheres are embedded in the third sphere, whose axis is roughly perpendicular to that of the outer sphere.  The result is that the hippopede is smeared across the sky--the motion is predominantly West to East, but occasionally East to West, as had been observed:

 موس أوكام (بارسيموني) Smear


Note the similarities between this figure and the sky map at the top of this page.

The Aristotelian Cosmos
    Forthcoming


Problems with the Eudoxan Solution
    Forthcoming


The Ptolemaic Solution

Claudius Ptolemy (fl. 150 A.D.) approached the problem of modelling the motions of the planets with a greater emphasis on accurate prediction. He utilized an entirely different geometric model to account for the retrograde motion of planets, a device known as an epicycle on deferent. In the figure below, the white circle is the deferent, which carries the red circle (the epicycle) around the earth. The planet Mars (the small closed red circle) thus tumbles around the sky according to the combination of two uniform circular motions. The resultant path of the planet as seen from the ground periodically moves backwards compared to the overall motion of the planet.
 موس أوكام (بارسيموني) Ptolemy


The epicycle on deferent model is quite flexible. By adjusting the size of the epicycle, Ptolemy could fit his model to the size of the retrograde loops observed in the heavens. By adjusting the rates of rotation, he could adjust the frequency of retrograde motion. 

Ptolemy's model was made even more powerful by the inclusion of devices that allowed him to vary the amount of time a heavenly body spent in each part of the sky. To do this, he had to be more flexible in his sense of what exactly counted as "uniform circular motion". 

There are three senses in which a body can be said to move along a circular path with some manner of uniformity:


Strictly Uniform Circular Motion
This motion is uniform in every way--the speed of the yellow object along the circle is uniform, the circle shares a center with the earth, the object sweeps out equal angles in equal times. موس أوكام (بارسيموني) UCM



The Eccentric Circle
The green object sweeps out equal angles in equal times, maintaining a constant speed in its perfectly circular path. But note that from the earth, the object appears to move faster in the bottom half of its motion than in the top half.
The motion of the green object is perfectly uniform, though it will appear nonuniform to an observer on earth because the earth does not coincide with the center of the motion. 
 موس أوكام (بارسيموني) Eccentric



The Equant Circle
The equant model has a body in motion on a circular path that does not share a center with the earth. Further, the object's speed actually varies in its orbit around that circle--it moves faster in the bottom half, slower on the top half.
This motion is uniform only in that the red object sweeps out equal angles in equal times from a reference point inside the circle. This point, the equant point, is not at the center of the circle nor at the center of the earth. The speed of the object is nonuniform from the perspective of the equant point, the center of the equant circle, and the center of the earth. 
 
 موس أوكام (بارسيموني) Equant



In the following diagram, all three of these models are in motion at once.  The Yellow object (Strictly Uniform Circular Motion), the Green object (Eccentric Circular Motion) and the Red object (Equant Circular Motion) all complete one circuit in the same amount of time.  Compared to Strictly UCM, the objects on the eccentric and the equant move more rapidly in the bottom half of their motion and less rapidly in the top half of their motion.  In fact, from the earth perspective, the speeds of the Yellow and Red objects are always changing: 


UCM, Eccentric, And Equant Compared
Compared to UCM, the eccentric lags behind UCM on the left side of the circle and speeds past UCM on the right side.  Equant motion is even more disuniform, lagging behind the eccentric on the left side of the circle, and speeding past it on the right side.   
An earth observer would project all of these motions against the background stars.  To compare the motions, follow the trace lines on the lower of the two white circles.  
 موس أوكام (بارسيموني) Comparison
The predictive power of Ptolemy's Almagest was the result of combinations of these models--he envisioned epicylces on equants, epicycles on epicycles, and so on.

Ptolemy has been admired for the accuracy of his predictions, but he has also been criticised for deviating so far from the ideals of strictly uniform circular motion. 



The Copernican Solution
In 1543, Nicolaus Copernicus (1473 - 1543 A.D.) proposed that the earth travels around the sun, as do the other planets. For Copernicus, the apparent retrograde motion of the planets is a result of the relative speeds of the earth and the planets as observed from the earth: 

 موس أوكام (بارسيموني) Copernicus_Mars موس أوكام (بارسيموني) Copernicus_Venus
The path of Mars, as viewed from the EarthThe path of Venus, as viewed from the Earth.




Mathematical Equivalence of Ptolemaic and Copernican Models

 موس أوكام (بارسيموني) Ptolemy موس أوكام (بارسيموني) Copernicus_Mars
Ptolemy's Model for the planet Mars.Copernicus' Model for the planet Mars.

As can be seen here, both models predict the same sort of motion. Just as Ptolemy was able to calibrate his model by adjusting the size and speed of the epicycles and deferents, Copernicus was able to calibrate his model by adjusting the size and speed of a planet's orbit.  Despite his displeasure with the equant model, which he found to be a deviation from the goal of uniform circular motion, Copernicus retained the epicylce on deferent model, which allowed him to make predictions of the future positions of the planets with accuracy comparable to Ptolemy.  
From a strictly mathematical point of view, the two models are equivalent--both can be used to predict the motions of the planets with great accuracy. The decision to endorse the Copernican model and reject the Ptolemaic model could not be made strictly on the criterion of accuracy.


For Further Study
Introductory
    David C. Lindberg, The Beginnings of Western Science. University of Chicago Press, 1992.
    G.E.R. Lloyd, Early Greek Science: Thales to Aristotle. W.W. Norton & Company, 1970.
    G.E.R. Lloyd, Greek Science After Aristotle. W.W. Norton & Company, 1973.
Advanced
    Michael J. Crowe, Theories of the World from Antiquity to the Renaissance. Dover, 1990.
    Thomas S. Kuhn, The Copernican Revolution. Harvard, 1957. 
    G.E.R. Lloyd, Magic, Reason, and Experience. Cambridge University Press, 1979.
    O. Neugebauer, The Exact Sciences in Antiquity. Harper, 1962.
Admin
رد: موس أوكام (بارسيموني)
مُساهمة السبت أبريل 01, 2017 10:04 pm من طرف Admin

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز 

واصل تالقك معنا في المنتدى 
 

موس أوكام (بارسيموني)

الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
حركة التنويريين الاحرار لشمال افريقيا :: المدونات العامة-
انتقل الى: